KURS MATLAB
Rok 2003/2004 semestr letni,
Laboratorium 3
Hold on – wstrzymuje czyszczenie okna graficznego
Hold off – przywraca tryb domyślny (każdorazowe czyszczenie okna)
Ishold – testuje tryb rysowania wykresów
Figure – otwiera nowe okno graficzne, uaktywnia okno graficzne o danym
parametrze,
Close – zamyka okno aktywne lub okno z zadanym parametrem.
Clg, clf – czyści aktywne okno.
Subplot(m,n,p)
M – liczba wykresów w pionie,
N – liczba wykresów w
poziomie,
P – numer wykresu
aktualnego
M,n <9
Subplot(‘position’,[lewy dolny szerokość wysokość]) – w aktywnym oknie
graficznym tworzy nowy wykres w zadanym podoknie.
Lewy, dolny – współrzędne lewego dolnego rogu podokna
Szerokość, wysokość – rozmiary podokna
Wszystkie rozmiary podaje się w stosunku do całości okna unormowanego do 1,
np.: [0.5 0.5 0.5 0.5]
Axis(‘auto’) – domyślny tryb skalowania
Axis([xmin, xmax, ymin, ymax]) – wykreśla wykres w zadanych przedzaiłach
osi X i Y
Axis(‘off’) – ukrywa osie
Axis(‘on’) – przywraca wyświetlanie osi
Axis(‘equal’) – osie mają proporcjonalne jednostki na obu osiach X i Y
Loglog(x) – skala logarytmiczna na obu osiach
Semilogx – skala logarytmiczna na osi X
Semilogy – skala logarytmiczna na osi Y
Title - Tytuł wykresu
Grid – ukrywanie i przywracanie siatki na wykresie
Xlabel, ylabel – opisy osi
Text – dowolny tekst w dowolnym miejscu
Podstawowe funkcje grafiki 3D:
Funkcja |
Opis |
Plot3 |
Wykres ciągły |
Contour3 |
Wykres konturowy |
Meshc |
Wykres siatkowo-konturowy |
Surfc |
Wykres powierzchniowo-konturowy |
Waterfall |
Wykres plasterkowy |
Cylinder |
Generacja walca |
Fill3 |
Generacja wielokąta |
Mesh |
Wykres siatkowy |
Meshz |
Wykres siatkowy na płycie |
Surf |
Wykres – powierzchnia |
Slice |
Wykres wolumetryczny |
Sphere |
Generacja kuli |
Funkcja meshgrid – tworzy macierze opisujące położenie węzłów siatki
prostokątnej. Przygotowanie do generacji wykresu.
[X,Y]=meshgrid(x,y)
[X,Y]=meshgrid(x)
[X,Y,Z]=meshgrid(x,y,z)
Funkcja mesh – rysuje siatkę opisaną przez macierze X,Y,Z.
Mesh(X,Y,Z)
Mesh(X,Y,Z,c) – c – indeksy kolorów w aktualnej mapie kolorów
Fukcja meshc – działa jak mesh, dodatkowo generuje wykres poziomicowy
Fukcja meshz – działa jak mesh, z zasłonami na krawędziach
Funkcja surf – rysuje powierzchnię kolorową opisaną przez macierze X,Y,Z.
Funkcja surfc- działa jak surf, dodatkowo generuje wykres poziomicowy
Funkcja surfl - działa jak surf, dodatkowo uwzględnia cieniowanie
Funkcja Zlabel – opis osi Z
Funkcja View – zmiana domyślnego punktu obserwacji
View(azymut, elewacja) – okresla punkt obserwacyjny za pomocą azymutu i
elewacji
View(x,y,z) – okresla punkt obserwacji w układzie kartezjańskim
View(2) – obserwacja azymut=0, elewacja=90
View(3) – punkt obserwacji domyślny: azymut=-37.5 , elewacja 30.
Funkcja hidden on – wyświetlanie ukrytych krawędzi
Funkcja hidden off – domyślny, ukrywa niewidoczne krawędzie.
Funkcja shading flat – powierzchnia z dyskretnymi kolorami
Funkcja shading interp – powierzchnia z wypełnieniem kolorami
interpolowanymi
Funkcja shading faced – powierzchnia z dyskretnymi kolorami i siatką
Funkcja caxis – przeskalowanie kolorów
Funkcja plot3 – analogia do funkcji plot dla rysowania wykresów funkcji
w trzech wymiarach.
Camlight – definiuje oświetlenie we współrzędnych kamery
Light – definiuje obiekt świecący
Lightangle – położenie kamer we współrzędnych sferycznych
Lighting – algorytm liczenia oświetlenia (flat, gouraud, phog, none)
Material – określa właściwości odbiciowe materiału (shiny, dull, metal,
default)