KURS MATLAB

 

Rok 2003/2004 semestr letni,

Laboratorium 3

 

Opis do laboratorium

 

 

  1. Rysowanie wielu wykresów na wspólnym wykresie graficznym – funkcja hold

 

Hold on – wstrzymuje czyszczenie okna graficznego

Hold off – przywraca tryb domyślny (każdorazowe czyszczenie okna)

Ishold – testuje tryb rysowania wykresów

 

  1. Otwieranie wielu okien graficznych – funkcje figure, close, clg, clf.

 

Figure – otwiera nowe okno graficzne, uaktywnia okno graficzne o danym parametrze,

Close – zamyka okno aktywne lub okno z zadanym parametrem.

Clg, clf – czyści aktywne okno.

 

  1. Wykreślanie niezależnych wykresów w jednym oknie graficznym – subplot

 

Subplot(m,n,p)

            M – liczba wykresów w pionie,

            N – liczba wykresów w poziomie,

            P – numer wykresu aktualnego

M,n <9

 

Subplot(‘position’,[lewy dolny szerokość wysokość]) – w aktywnym oknie graficznym tworzy nowy wykres w zadanym podoknie.

Lewy, dolny – współrzędne lewego dolnego rogu podokna

Szerokość, wysokość – rozmiary podokna

Wszystkie rozmiary podaje się w stosunku do całości okna unormowanego do 1, np.: [0.5 0.5 0.5 0.5]

 

  1. Skalowanie wykresów – funkcje axis i log-i

 

Axis(‘auto’) – domyślny tryb skalowania

Axis([xmin, xmax, ymin, ymax]) – wykreśla wykres w zadanych przedzaiłach osi X i Y

Axis(‘off’) – ukrywa osie

Axis(‘on’) – przywraca wyświetlanie osi

Axis(‘equal’) – osie mają proporcjonalne jednostki na obu osiach X i Y

 

Loglog(x) – skala logarytmiczna na obu osiach

Semilogx – skala logarytmiczna na osi X

Semilogy – skala logarytmiczna na osi Y

 

  1. Opisywanie wykresów

 

Title - Tytuł wykresu

Grid – ukrywanie i przywracanie siatki na wykresie

Xlabel, ylabel – opisy osi

Text – dowolny tekst w dowolnym miejscu

 

  1. Wykresy 3D

 

Podstawowe funkcje grafiki 3D:

 

Funkcja

Opis

Plot3

Wykres ciągły

Contour3

Wykres konturowy

Meshc

Wykres siatkowo-konturowy

Surfc

Wykres powierzchniowo-konturowy

Waterfall

Wykres plasterkowy

Cylinder

Generacja walca

Fill3

Generacja wielokąta

Mesh

Wykres siatkowy

Meshz

Wykres siatkowy na płycie

Surf

Wykres – powierzchnia

Slice

Wykres wolumetryczny

Sphere

Generacja kuli

 

Funkcja meshgrid – tworzy macierze opisujące położenie węzłów siatki prostokątnej. Przygotowanie do generacji wykresu.

[X,Y]=meshgrid(x,y)

[X,Y]=meshgrid(x)

[X,Y,Z]=meshgrid(x,y,z)

 

Funkcja mesh – rysuje siatkę opisaną przez macierze X,Y,Z.

Mesh(X,Y,Z)

Mesh(X,Y,Z,c) – c – indeksy kolorów w aktualnej mapie kolorów

 

Fukcja meshc – działa jak mesh, dodatkowo generuje wykres poziomicowy

Fukcja meshz – działa jak mesh, z zasłonami na krawędziach

 

Funkcja surf – rysuje powierzchnię kolorową opisaną przez macierze X,Y,Z.

Funkcja surfc- działa jak surf, dodatkowo generuje wykres poziomicowy

Funkcja surfl - działa jak surf, dodatkowo uwzględnia cieniowanie

 

  1. Widoki wykresów 3D

 

Funkcja Zlabel – opis osi Z

Funkcja View – zmiana domyślnego punktu obserwacji

View(azymut, elewacja) – okresla punkt obserwacyjny za pomocą azymutu i elewacji

View(x,y,z) – okresla punkt obserwacji w układzie kartezjańskim

View(2) – obserwacja azymut=0, elewacja=90

View(3) – punkt obserwacji domyślny: azymut=-37.5 , elewacja 30.

 

Funkcja hidden on – wyświetlanie ukrytych krawędzi

Funkcja hidden off – domyślny, ukrywa niewidoczne krawędzie.

 

Funkcja shading flat – powierzchnia z dyskretnymi kolorami

Funkcja shading interp – powierzchnia z wypełnieniem kolorami interpolowanymi

Funkcja shading faced – powierzchnia z dyskretnymi kolorami i siatką

 

Funkcja caxis – przeskalowanie kolorów

 

  1. Inne wykresy 3D

 

Funkcja plot3 – analogia do funkcji plot dla rysowania wykresów funkcji w  trzech wymiarach.

 

  1. Wizualizacja 3D

 

Camlight – definiuje oświetlenie we współrzędnych kamery

Light – definiuje obiekt świecący

Lightangle – położenie kamer we współrzędnych sferycznych

Lighting – algorytm liczenia oświetlenia (flat, gouraud, phog, none)

Material – określa właściwości odbiciowe materiału (shiny, dull, metal, default)